יישומים קליניים- מרכז לטיפול פסיכולוגי ממוקד והכשרת מטפלים - תכנית ההשתלמות בפסיכוסומה
התכנית לפסיכותרפיה דינמית וממוקדת  |  התכנית לפסיכותרפיה פסיכואנליטית זוגית  |  סדנאות סופשבוע בסוכה במדבר  |  הבנות דינמיות בטיפול  |  הפסיכהסומה בטיפול הנפשי  |  השתלמות לטיפול בחרדה ודכאון  |  
צרו איתנו קשר:


תכנית ההשתלמות: הפסיכהסומה בטיפול הנפשי

גוף ונפש במצבים מנטאליים ראשוניים- ליטל פלג (גליק)
'האני הוא בראשיתו אני גופני' כתב פרויד ואכן, כיום אנו ערים לאופן בו תהליכי ההתפתחות הנפשיים הראשוניים שזורים באופן בלתי נפרד בחוויה הגופנית. דרך קריאה בעבודותיהם של קליין, ביק, אנזייה, אוגדן ואחרים, נתבונן במהלך ההתפתחות בשלבי החיים הראשוניים ובאופן בו יחסי הגוף-נפש יוצרים תשתית- יציבה או רעועה- לעצמי הבוגר על תפקודיו הפיסיים והמנטאליים. נדון באופנים הנורמטיביים והפתולוגיים בהם שרידי חווית הגוף-נפש הראשונית באים לידי ביטוי בחיים הבוגרים תוך התייחסות למגוון תופעות שביניהן כסיסת ציפורניים, פגיעה עצמית, הפרעות פסיכוסומטיות, הפרעות אכילה, הרגלים כפייתיים וחשיבה קונקרטית. בהתאם, נדון באופני ההקשבה הטיפוליים הנדרשים לזיהוי ועבודה עם מצבים מנטאליים ראשוניים מפרספקטיבת הגוף-נפש, ובטכניקת העבודה הייחודית המתאימה למצבי גלישה אל מצבים מנטאליים ראשוניים.
 
מחשבות על פסיכוסומה - תפיסת הדו-קיום של הגוף נפש עפ״י ויניקוט: יפה פרץ צדוק
 הקורס יהווה מרחב של חשיבה המשלב תאוריה וקליניקה כאשר הדגש יהיה על הבנת היחסים הדיאלקטיים והמורכבים המתקיימים בין הגוף והנפש, בעיקר על פי ויניקוט. נתייחס למימד המעברי המתקיים ביחסים אלה - מרחב המחזיק בו זמנית את אחדותם של הגוף והנפש אך גם את נפרדותם, את האופן בו הם מקיימים יחסים בין המציאות הפנימית והמציאות החיצונית, בין הסובייקטיבי  לאובייקטיבי, בין המודע והלא מודע. נלמד כיצד הבנה זו מסייעת לנו בהבנת המטופלים שלנו ובטיפול בהם.                                       

פסיכוסומטיה, התמכרויות והפרעות אכילה: אורלי פישר
בקורס נתמקד בשלושה נושאים מרכזיים בהקשר של החיבור גוף-נפש. שלושה מופעים של פתרונות הגנתיים, שאנו מרבים לפגוש בקליניקה כאשר החיבור גוף-נפש נפגע במהלך הקשר הראשוני אם-תינוק ואם-ילד ובעקבותיו נפגעה גם היכולת לחשוב, להרגיש, להכיל ולהתמודד עם קשיים בעולם החיצוני והפנימי. 
 הפסיכוסומטיה- נשלב בין ההבנה התיאורטית הפסיכואנליטית של המושג פסיכוסומטיה ומנגנון ההפקעה, והמופעים שלו בקליניקה ע"פ ג'ויס מקדוגל(מתוך ספרה-תיאטרוני הגוף). נתייחס לדוגמא קלינית מרתקת מהספר, לדימיון ולהבדל בין פסיכוסומטיה להיסטריה ובין פסיכוסומטיה לפסיכוזה.
 הפרעות אכילה -התבוננות פסיכואנליטית עליהן ע"פ תיאוריות פסיכואנליטיות שונות(התפתחות ההבנה הדינמית של ההפרעה מפרויד, דרך קליין, ויניקוט, דנה בירקסטד ברין, פסיכולוגית העצמי, תפיסה משפחתית ועוד). נתייחס לשתי דוגמאות קליניות שממחישות בפירוט את התהליך הפסיכואנליטי עם שתי מטופלות בולימיות שונות, שתוצאות הטיפול שלהן היו שונות. נבין את הפערים בפרוגנוזה וברמת השינוי וההתפתחות שעברו ומה הסיבות לפערים אלו.
 התמכרויות- התבוננות תיאורטית פסיכואנליטית על תופעת ההתמכרות מנקודת מבטם של ג'ויס מקדוגל(תיאטרוני הגוף), של Lance M.Dodes   (1990) במאמרו- Addiction,Helplessness and Narccistic Rage
תוך התמקדות במקרי התמכרות ספציפית-האחת-לחיתוכים עצמיים אצל מתבגרים(תוך שימוש במאמר של יוסי טריאסט-כשהיצר קם על יוצרו, ובפרק מספרו של בולאס(1992)-Being a character –באותו נושא של התמכרות לחתכים) והשני-התמכרות מתבגרים למסכים(מרחבים וירטואליים) כביטוי לניסיון להימנע מליהיות בתוך גוף(מתוך הספר :Minding The Body  של Alessandra Lemma.) . 

                     
מצבי גוף ותהליכים של העברה והעברה נגדית בטיפול: ד"ר גילה עופר
מצבי הנפש שלנו קשורים עם מצבי גוף משתנים - תחושות, תפיסות ותובנות שלנו לגבי העולם שסביבנו. מצבים גופניים חשובים לתהליך הטיפולי ואף משפיעים עליו. שינויים במצבי הגוף שלנו ברמה מודעת ובלתי מודעת, הינם מרכזיים בטיפולים נפשיים כמו גם בהתנהלותנו מול העולם. מעבר לכך, אנחנו מבינים היום בגישה הבין סובייקטיבית וההתיחסותית עד כמה ה"משהו הנוסף" שפועל בטיפול, הוא עירוב של גורמים לא ספציפיים לא מוצהרים ובלתי מנוסחים. אלו הם מסרים סמויים לא מילוליים, שמועברים בינינו ובין מטופלינו ושמשמעותם היא ביטויים של חמלה, קרבה, הזדהות ואינטימיות מצידנו כלפי מטופלינו בדרכים עקיפות. "הפעלות הדדיות" mutual enactments)  בונות את השדה הבין סובייקטיבי בינינו לבין מטופלינו, ללא מלים וללא עירוב פונקציות ההסמלה וההפשטה שלנו.
עלינו להיות מכוונים ומודעים יותר לגופנו ולשינויים הקטנים והגדולים שחלים בו (מחלות, הזעה, ריח, חוסר נינוחות, ועוד) ובו בעת גם לכוון את התצפית הקלינית שלנו לגופו של המטופל, לתנוחותיו והבעותיו השונות, לתנועתיות שלו ולשיתוק שאוחז בו לפעמים.
בסדנה נחדד את ההקשבה לניואנסים ולשינויים הקטנים והגדולים שמתרחשים בזמן הטיפול ואת הבנת משמעותן של תחושות גופניות שבדרך כלל אנו מתעלמים מהן. ננסה להגדיל ולהעשיר את האופן בו אנחנו מקשיבים לגופנו, מביעים דרכו מסרים ומפענחים דרך תגובותיו מסרים שמועברים אלינו מאחרים בסביבתנו
 
תשומת לב לגוף בטיפול פסיכודינמי: משער נעול לשיח פותח: עדי כהן
איך עוברים מהתיאוריה אודות גוף וגופניות לפרקטיקה שמשלבת את הגוף הלכה למעשה בטיפול פסיכודינמי? בקורס זה נתרגל תשומת לב לגוף שלנו ולמטופלינו ונלמד:

·  כיצד התבוננות על גוף המטופל, מאפייניו הפיזיים וההתארגנות שלו במרחב יכולה לקדם את ההבנה שלנו אודותיו, ואת השיח הטיפולי.
· כיצד אנו יכולים כמטפלים להקשיב - מבעד למילים הנאמרות, לאיכות המפגש, לעומק - באמצעות הערוץ הגופני, לחשוב ולנסח את מה שזה עתה נחווה במרחב הטיפולי.
· כיצד העבודה הפנימית שלנו עם תחושות הגוף שלנו יכולה לסייע לנו להתכוונן אל המטופל ולאפשר נוכחות מיטיבה ובעלת פוטנציאל צמיחה.
הקורס יהיה בנוי משיעור פרונטלי והתנסות תוך תרגול תשומת לב גופנית באמצעות מיינדפולנס, התמקדות וכתיבה. מטרת הקורס לאפשר למטפל גישה זמינה לערוץ הגופני, ולהפכו משער נעול, לערוץ שפותח שיח, שלו עם עצמו ועם המטופל.
 
איך להכניס את הגוף לטיפול המילולי הפסיכודינמי
 ברכה הדר – פסיכולוגית קלינית, אנליטיקאית ביואנרגטית ואנליטיקאית קבוצתית.
נקודת המוצא לקורס תהיה כפולה: מחד, תפיסה הוליסטית של האדם כחיבור בלתי ניתן להפרדה של גוף-נפש, ומאידך – הכרה בעובדה שלבני האדם יש נטייה טבעית לניתוק מהגוף והבנת הסיבות לכך.
התנאי הבסיסי לקיומו של הגוף בטיפול הוא מידת החיבור שיש למטפל עם גופו. בגלל הנטייה האנושית לניתוק מהגוף, המשימה של מטפלים להיות במגע עם הגוף שלהם והגוף של המטופל היא לא פשוטה ומאתגרת מאד.
משימה זאת הופכת להיות עוד יותר מורכבת כאשר המטפל מתמודד עם שינויים החלים בגופו כתוצאה ממחלה, התבגרות-הזדקנות, הריון, שינויים רציניים במשקל, שינויים גופניים כתוצאה מתאונה או מחלות.
בקורס נעבוד על חיזוק הקשר של המטפל עם המודעות לגופו ככלי בעבודה עם מטופלים.

החלק הראשון של כל שיעור יוקדש להעלאת המודעות הגופנית של המשתתפים. חלק זה של השיעור יקבל את הכותרת "אני וגופי".  הוא יכלול התייחסות לתחושות ותופעות סומטיות, לחוויה של המיניות והזהות המינית וכיצד היא באה לידי ביטוי ביחסים בינאישיים. נושא זה יקבל דגש והרחבה לאור נקודת המוצא שהמיניות המתקיימת בין המטפל והמטופל היא כוח מניע לטיפול.
את החלק השני של השיעור נקדיש לדיון בדוגמאות טיפוליות שיובאו ע"י המשתתפים.
במהלך השיעורים יובאו איזכורים תיאורטיים רלבנטיים לנושאים שיעלו.

 
לייבסיטי - בניית אתרים