לימודי טיפול זוגי

שנה ג'- שנת לימודי המשך בפסיכותרפיה דינמית זוגית

שנה של לימודי המשך בטיפול זוגי עבור מטפלים זוגיים מנוסים, הבנויה במתווה של סדנאות וקורסים קצרים. בשנה זו נעסוק במגוון של נושאים בהם נפגשים המטפלים בטיפול הזוגי: המיניות בטיפול הזוגי, זוגיות שאינה מונוגומית, זוגיות בפרק ב', טיפול זוגי במשברים של אי נאמנות, היחסים בין הורות לזוגיות, טיפול זוגי במצבים של אלימות ועוד. לפרוט- קראו בהמשך העמוד.

להרשמה לשנת ההמשך אנא לחצו כאן להורדת טופס המועמדות, מלאו את הפרטים ושלחו אלינו במייל. במידה ויש התאמה לפרופיל המטפלים בקבוצה, נזמינכם להרשם.

קהל היעד לתכנית:

  • בוגרי התכנית לפסיכותרפיה דינמית זוגית ביישומים קליניים
  • מטפלים זוגיים מנוסים בעלי ידע דינמי

מסגרת הלימודים בתכנית

הלימודים יתקיימו בימי שלישי, בין השעות 10:45 ועד 14:00.

כל מפגש יתחלק לשעה וחצי של לימוד תיאורטי בהקשר של מאמר שינתן לקריאה ולשעה וחצי של דיון קליני.

מפגשי הלימוד יתקיימו בין התאריכים 12.11.19 ועד ה 10.6.20.

היקף הלימוד בתכנית- 25 מפגשים, 100 ש"א.

מקום הלימודים: מרכז יישומים קליניים, בת חפר (ביציאה של כביש 6 לנתניה)

להרשמה לשנת ההמשך אנא  לחצו כאן להורדת טופס המועמדות, מלאו את הפרטים ושלחו אלינו במייל. במידה ויש התאמה לפרופיל המטפלים בקבוצה, נזמינכם להרשם.

לחצו כאן למידע על המורים בשנת ההמשך

הנושאים בהם נעסוק בשנה ג':

לגעת בגוף- לגעת בנפש: מיניות ואינטימיות במרחב הזוגי- עינת נתן (6 מפגשים)
בסדנה נשתמש במודלים מעולם הטיפול המיני כדי להכיר את שפת המיניות במרחב הזוגי. נלמד על מעגל התגובה המינית ועל ההפרעות המיניות ביחס אליו. נכיר את המשמעות הדינמית של סימפטומים מיניים שונים ונבין כיצד תהליכים מוכרים במרחב הזוגי (למשל, collusion או הזדהות השלכתית) באים לידי ביטוי במיניות. באזור הקליני, נזהה עמדות אישיות, מודעות ולא מודעות, בקשר למיניות, וכיצד הן משפיעות על הרשות הפנימית שלנו כמטפלים לדבר עם מטופלים בצורה ישירה ומכווננת על החיים המיניים שלהם (למשל, מה אנחנו חווים בהעברה הנגדית כשאנחנו שואלים על אוננות? או כשאנחנו נפגשים עם פרוורסיה?). נכיר את האינטייק המיני ככלי עבודה אבחוני וטיפולי באופן תיאורטי וכן דרך תירגול והתנסות. דרך המקרים, נפגוש כלים התנהגותיים מעולם הטיפול הזוגי-מיני וכיצד להשתמש בהם באופן מושכל-דינמית (למשל הבנה דינמית של תרגיל ה- sensate focus ושימוש בואריאציות שלו בטיפול זוגי לעבודה על אזורים מגעיים-נפשיים של אינטימיות). נתייחס לשאלות של סטינג, בפרט סביב פגישות נפרדות ומשותפות.

זוגיות בפרק ב'- ד"ר עירית קליינר-פז (2 מפגשים)
הסדנה תעסוק בהיכרות עם המאפיינים היחודיים של קשר ממושך אחרי נישואים או זוגיות ראשונה. הדגש יהיה על הקשר הזוגי, בעיקר אצל גרושות וגרושים הנושאים את "פרק א'" כצלקת. ניגע בסוגיה של התנהלות מול ילדים של בת-בן הזוג והקמת משפחה מורכבת, שאלות לגבי מסגרת הזוגיות - לגור יחד? לחבר את המערכת הכלכלית? ועוד. ובעיקר נשאל: כיצד ניתן להפיק לקחים מפרק א' ולתת אמון ב"הזדמנות שניה" ומה תפקיד המטפל/ת הזוגית בליווי של יחסים כאלה.

זוגיות מחוץ לנורמה: טיפול בזוגות מגוונים- ד"ר אסתר רפפורט (4 מפגשים)
בסדנה נתוודע לידע הקליני והמחקרי העדכני במספר נושאים:

קשרים רומנטים וזוגיים בקהילת להט"ב וטיפול זוגי בבני ובנות הקהילה. נתמקד באלמנטים כגון השלכות המגדר על היחסים הזוגיים בין גברים ובין נשים, ההשפעות של ההומופוביה החיצונית והמופנמת על הזוגיות, הנורמות הפנים קהילתיות והשפעותיהן על היחסים בין בני הזוג. המתח בין מיניות ליחסים והקאונטר-טרנספרנס של המטפל. 

הזוגיות הלא מונוגמית: נלמד מודלים שונים של זוגיות על הרצף בין המונוגמיה לבין הפוליאמורה. נתבונן במתחים איתם מתמודדים הזוגות הפוליאמורים או כאלו שבוחנים את פתיחת היחסים, ונבחן את האפשרות להתייצב מול הזוג הלא-מונוגמי בעמדה טיפולית מקבלת, מאפשרת ומיטיבה. 

הא-מיניות והשפעתו על זוגות.

זום להבנת ה"דרמה של מצוקות זוגיות" על פי תיאורית ה.E.F.T- מירי שכנאי (2 מפגשים)
בבסיס המצוקה הזוגית נמצא לרוב צרכים ופחדים השרדותיים אותם אנחנו חווים מהעריסה עד הקבר: "האם אתה שם בשבילי? האם אני חשובה לך? האם תבוא מתי שאצטרך אותך?" כאשר קשר בטוח נחווה כאבוד, בני זוג מנסים לקבל תגובה באופן פעולה של תקיפה-או-בריחה: מאשימים ונעשים תוקפניים, או נסגרים ומנסים שלא יהיה להם אכפת. שניהם באימה -הם רק מתמודדים עם זה אחרת. הריקוד הטיפוסי הוא הרודף/הנמנע,  בן זוג המגיב לקונפליקט בקשר בביקורתיות/תובענות, עם בן זוג שנמנע  או מתרחק/מתנתק. הבעיה היא, שאיך שהם מתחילים לופ מאשים-מתרחק זה, הוא מאשר את כל הפחדים ומצטרף לתחושת הבדידות. את רוב הדפוסים האחרים ניתן לראות כגרסאות של הדפוס הבסיסי רודף/נמנע.

מטרת הסדנה לחדד את המיומנויות שלנו כמטפלים בזיהוי ובחקירה אמפתית של דפוסים אלה, כיוון שהם לעיתים סיפור הדרמה של מצוקת ההתקשרות הזוגי.

נרקיסיזם וזוגיות- שמואל גרזי (מפגש אחד) 
מפגש זה ינסה להבהיר את המהות הנרקיסיסטית באישיות כל אחד מבני הזוג וינסה להתמודד עם מספר אפשרויות של השקעה בקשר הזוגי מתוך כבוד לצרכים הנרקיסיסטים. כמו כן נדון בסוגיית הטיפול  באינטראקציה הזוגיות שכוללת בתוכה מענה לצרכים הנרקיסיסטים כמו גם לצרכים לאחרות ולשונות.

מזוגיות להורות- משולש מצמיח או משולש ברמודה? אורנה שור (2 מפגשים) 
השינוי משניים לשלושה הוא מהפכה זהותית קיומית, פיזיולוגית ונפשית, המאיימת לדלדל את החיבור האינטימי של בני הזוג, ההופכים יש מאין לאבות ואמהות. נושא צניחת האינטימיות, התשוקה, אבדן החיבור הזוגי, לטובת השתקעות בתפקודי הזוגיות ההורית ובהסתגלות לזהות החדשה, הינו שכיח וכאוב בקליניקת הטיפול הזוגי. הופעת הילד כשלישי, מועדת להחוות כחתך פוער תהום הבולעת את כל מה שנדמה היה כקרקע, ולסמן חווית התמוטטות.  מתוקף כך, הורות נוטה לשאוב את בני הזוג לקוטב ההשרדותי. אך בה בעת, כמצב משברי מעברי, היא צופנת בחובה גם הזדמנות והזמנה לקשר להעמיק ולהתפתח.

איך משפיעה הגחת השלישי על המרחב הזוגי? מה היא מחוללת בו? על מה היא מאיימת ולמה היא מזמינה? איך אנחנו יכולים לסייע לזוגות להגמיש את החתך הפורם לסזורה מצמיחה?מה מקומנו בצומת קריטית זו? שאלות אלה ואחרות ילוו אותנו בשילוב קליניקה ותאוריה, במפגש עם נושא היחסים בין הורות וזוגיות.

אלימות ופרשנות- אורלי אילן (2 מפגשים)
במסגרת הסדנה נעסוק ונעמיק בחשיבה הפרשנית שהינה חלק מהמעשה הטיפולי ולעתים מהווה שורש הבעיה במערכת הזוגית האלימה. מתוך נסיוני בעבודה במרכזים המטפלים באלימות זוגית, אני למדה כי פרשנות מוטעית או חד צדדית גוררת אחריה התפרצויות אלימות קשות. גם אנו כמטפלים מנסים להגיש לעתים למטופל פרשנות להתנהגותו כדי לנסות ולאפשר לו מגע עם תכנים לא מודעים בנפשו.

בסדנה אעמיד את המעשה הפרשני כשנוגעים באלימות במשפחה בסימן שאלה, כמו את השאלה האם ניתן לאפשר טיפול זוגי כשיש מערכת אלימה. כיצד ניתן להפגיש פרשנויות שונות ומנוגדות באותו החדר ומה תפקיד המטפל באותו מעמד.

קשרים מחוץ לנישואים- משמעות והשלכות על הקשר: ד"ר עירית קליינר-פז (2 מפגשים) 
מהי בגידה? האם זהו ארוע אישי או זוגי? האם כל התנהלות רגשית-ארוטית מחוץ לזוגיות הינה "בגידה" או שמדובר בהערכה סובייקטיבית? האם הנבגד/ת תמיד אשם? ומה עושים אם רוצים להמשיך לחיות יחדיו אחרי משבר של גילוי בגידה?

הסדנה תעסוק בשאלות אלו ואחרות, הנוגעות להיבטים תוך-נפשיים ובין-אישיים, כמו גם שאלות של מוסר, התנהגות נורמטיבית והשפעות תרבותיות. נכיר סוגים שונים של "בגידות" ואת המניעים האישיים והדינמיקות הזוגיות שעומדות בבסיסן.

הסדנה תסרוק את עקרונות הטיפול במשבר של גילוי בגידה ותהליכי השיקום של אמון, אינטימיות ובטחון בזוג.
 
ניסוחו של קושי זוגי בטיפול הזוגי - ד"ר שלמה זלוטניק (2 מפגשים) 
חלק משמעותי בטפול הזוגי הינו האפשרות לניסוח של קושי זוגי שאינו מדובר או המנוסח רק ברמה הקונקרטית. אחד מתפקידיו של המטפל הזוגי הוא להשתמש בייצוגים העולים בשיח הטיפולי על מנת לנסות ולנסח תכנים שפוצלו אך צצים מחדש באופן אחר.

לשם כך, על המטפל לראות את הקושי הן מהפוקוס של כל אחד מבני הזוג והן של הזוגיות בנפרד, ולהבין את הקשר בינהם. כאשר המטפל יכול להביא לשיח הטיפולי את שלושת ההתבוננויות באופן משולב, נוצרת אפשרות לניסוח של הקושי כך שיהיה קרוב חוויה לשני בני הזוג ולחווית הזוגיות שלהם. ניסוח זה יוכל להראות את הקשר בין המצוקה של כל אחד מהם למצוקה שהם חווים בזוגיות. באופן זה יתאפשר לבני הזוג להפגש עם נושאים מאיימים ולהכניסם לתוך השיח הזוגי לצורך הבנה הדדית ופתרון קונפליקטים זוגיים.

עלות התכנית: 6,500 ש"ח, כולל מע"מ. לבוגרי יישומים קליניים ישנה הנחה והעלות הינה 6,000 ש"ח.

את התשלום ניתן לחלק לתשלומים נוחים.

לתלמידים בשנת ההמשך תנתן האפשרות לקבלת הדרכה אישית בתעריף מוזל במהלך לימודיהם.

להרשמה לשנת ההמשך אנא לחצו כאן להורדת טופס המועמדות, מלאו את הפרטים ושלחו אלינו במייל. במידה ויש התאמה לפרופיל המטפלים בקבוצה, נזמינכם להרשם.

לפרטים והרשמה אנא פנו אלינו במייל בציון רקע מקצועי או בטלפון 0544-900-161.