כיצד לבחור תכנית מתאימה ללימודי פסיכותרפיה?

מורה נבוכים

בתחום הלימודים וההכשרות למטפלים קיימות כיום תכניות רבות. באופן טבעי, ההתלבטות מה והיכן ללמוד הולכת ונעשית מורכבת יותר. מתוך נסיון ארוך ומתמשך בתחום של לימודי פסיכותרפיה והכשרות מקצועיות, ניסינו “לעשות סדר” בהתאם לשאלות של מטפלים.

אילו לימודים כדאי לעשות לאחר התואר השני הטיפולי?
אנו ממליצים על תכנית מקיפה, שנותנת הסמכה מקצועית ומבנה את הידע הטיפולי- תכנית תלת-שנתית לפסיכותרפיה. השתלמויות שנראות אטרקטיביות כיון שהן קצרות יותר או דורשות פחות, הכשרות ייעודיות בתחום ספציפי- יכולות להתאים לדעתנו בהמשך, לאחר שהבסיס המשמעותי נבנה. ההתפתחות ביכולת הטיפולית כל כך משמעותית בלימודי פסיכותרפיה, שאנו ממליצים להתחיל איתם.

איזו תכנית לפסיכותרפיה כדאי לבחור? מה השיקולים?

  • חשוב שהתכנית תהיה תלת-שנתית ומוכרת (ע”י האגוד הישראלי לפסיכותרפיה), על מנת שאפשר יהיה בהמשך לקבל הפניות מגורמים כגון משרד הבטחון, קופות החולים ולהשתלב במקומות עבודה כפסיכותרפיסטים
  • תכנית לימוד שמשלבת את המורכבות שבידע הטיפולי עם מכוונות ללמידה יישומית
  • תכנית שסך כל מרכיביה גדול מסכום כל אחד מהם בנפרד- כלומר תכנית עם ערך מוסף כאשר היא נלמדת כתכנית שלמה ולא רק כאוסף של קורסים

איזו תכנית לפסיכותרפיה מתאימה לי?

  • איזה כיוון תיאורטי מדבר אלי / נראה לי משמעותי – כבסיס לעבודתי הטיפולית? (דינמי/פסיכואנליטי, CBT, קצר מועד, אקלקטי, גופנפש..)
  • ואם פסיכואנליטי – האם עדיף תכנית הנותנת בסיס רחב במגוןן התאוריות או כזו המתרכזת בזרם יותר מסוים?
  • מה יהיה הרקע המקצועי של חברי הקבוצה?
  • האם כולם מטפלים בעלי תואר שני טיפולי או שחלקם מגיעים מתחום היעוץ החינוכי, היעוץ הארגוני, תחומים פארא-רפואיים, אחיות וכדומה) ;
  • האם הקבוצה מוגבלת בעקרה למקצוע מסוים בלבד (כגון רק של מטפלים באמנות / עובדים סוציאלים)? האם היא כזו שאהיה בה מיעוט מוקצה (מאפשרים 2 מקומות גם למי שאינו ..)
    או הטרוגנית?
  • האם התכנית תעסוק רק בתחום גילאים מסוים? ילדים / מבוגרים או הכל?
  • באיזה מוסד לימודים הייתי רוצה להתפתח? (אוניברסיטה, מרכז אינטימי יותר להכשרת מטפלים); באיזה אוירה לימודית הייתי רוצה ללמוד? (יותר פורמלית/ יותר אישית..)

מה התשובות שלך?

הנה ההבנות שלנו

  • למטפלים שמסיימים תואר שני טיפולי יש צורך גדול בידע דינמי מובנה:
    • ידע שנותן הכרות ובסיס כמצע לחשיבה על הנפש, התפתחותה וקשייה, על אינטראקציות בין-אישיות ועל דרכי התערבות טיפולית. ידע שהינו מעבר לטכניקה טיפולית
    • שנותן בסיס רציני כדי להמשיך ולהתפתח בתחום, בתכניות המשך ובקריאה
    • שמחבר עד כמה שניתן את התיאוריות האלו, שהן לעיתים מאד מורכבות, מופשטות או עמומות, לקליניקה
    • שמאפשר בסיס משותף ושפה משותפת בין אנשי מקצוע שונים בתחום הטיפולי

    תכנית לימודי פסיכותרפיה דינמית

    • היא בסיס משמעותי לכל עבודה טיפולית, שלימודי התואר השני מקנים לרוב במשורה, ועל כן יש לה עדיפות ראשונית כבסיס חשיבה והבנה
    • יש חשיבות להקנות את הבסיס הדינמי-פסיכואנליטי הרחב והכרות של התיאוריות הפסיכואנליטיות המרכזיות (מאחר וכל אחת מהן תורמת נדבך משמעותי להבנה ולעבודה ואין תיאוריה אחת שלמה), ומתוך הכרות כזו ניתן לבחור הלאה
    • כיון שלימודי פסיכותרפיה מהווים קרש קפיצה לשינוי ולהתפתחות מקצועית, הרבה פעמים קורה שמי שמטפלת בילדים היתה רוצה להוסיף גם טיפול במבוגרים; או מי שעובד עם אוכלוסיה מסוימת של מטופלים היה רוצה לשנות לאוכלוסיה אחרת. כיון שכך, יש לדעתנו חשיבות כי בלימודי פסיכותרפיה תהיה התייחסות לטיפול במגוון הגילאים והאוכלוסיות.
    • נדרשת להיות בעלת “מסה קריטית” של הקף לימוד משמעותי בתחום
    • לימודים המתקיימים בקבוצת למידה הטרוגנית מאפשרים הכרות של דרכי טיפול וחשיבה מגוונות.
  • ומצד שני
    • בסיטואציות שמרבית המטפלים עובדים בהם, בחלק ניכר מהטיפולים שלהם, במיוחד במערכות ציבוריות אבל גם בקליניקה הפרטית, הטיפולים מוגבלים בזמן. לאו דוקא קצרי מועד של 12 או 20 מפגשים. יכולים להיות גם של שנה או 10 חודשים. לכן צריך להיות מסוגלים להתייחס למימד הזמן ולא לעשות טיפול דינמי שנקטע.
    • הטיפולים צריכים לעיתים להתייחס למורכבות מעבר לנפש היחידנית, גם למערכות זוגיות, דיאדיות ומשפחתיות

    התכנית לפסיכותרפיה דינמית וממוקדת באה לענות על כך באופן הבא:

    • התכנית מקנה ידע רחב בפסיכותרפיה דינמית, בגישות התיאורטיות המרכזיות ובאופן העבודה הטיפולי
    • נותנת הכשרה ייחודית בטיפול דינמי ממוקד, המשלב גישות פסיכואנליטיות עדכניות, ויכול להתאים את מטרות הטיפול למגבלות הזמן
    • בנויה במבנה ספירלי של למידה (ולא כאוסף של קורסים וגישות)
    • נותנת את הידע הרלוונטי לטיפול בכל הגילאים
    • עם התייחסות גם לנפש היחידנית, לזוג ולמשפחה
    • בקבוצה הטרוגנית של מקצועות טיפוליים, המכירים את המצוקה הנפשית מזויות שונות, בגילאים שונים, בצורות טיפול והתערבות מגוונות ובאוכלוסיות שונות.

    הדגשים של יישומים קליניים בתכנית לפסיכותרפיה דינמית וממוקדת:

    • מטפלים רבים מסיימים לימודי פסיכותרפיה והתיאוריה נשארת מרוחקת ו”סיסמאתית”. בתכנית אנו שמים דגש של חיבור בין החומר התיאורטי ליישומו הקליני על ידי התלמידים
    • אינטגרציה בין העיסוק והידע הטיפולי העכשווי של התלמיד לפסיכותרפיה- הן כאפשרות להבין את הטיפולים ולהעשיר אותם בפרשנות, הן כשילוב והן כמתודה טיפולית נוספת של פסיכותרפיה
    • בחירה מושכלת של חומרי הלמוד: מה הכי חשוב למטפל
    • מתודת עבודה מובנית בטיפול דינמי ממוקד
    • טיפול נוגע, קרוב חוויה, המתייחס למצוקה החיצונית ולמצוקה הפנימית ולאופן שהן משפיעות זו על זו